برای اینکه بتوانید به مدرسی حرفهای تبدیل شوید تا دیگران از آموزشهای شما لذت ببرند، قبل از هر کاری لازم است ابتدا روش و سبک خود را انتخاب کنید و بر اساس آن پیش بروید.
به همین دلیل در این مقاله به بیان روشهایی برای آموزش دادن به دیگران پرداختهایم.
این روش همان روش تدریس قدیمی است که مدرس، درس را آموزش میدهد و مخاطب باید آن مطالب را به اندازهای تکرار کند تا حفظ شود. لازم است مدرس در این روش تجربه بالایی داشته باشد تا بتواند دیگران را وادار به تمرین و تکرار کند.
نکتهای که در این روش اهمیت دارد این است که تکرار مطالب به مرور زمان حافظه و یادگیری فرد را تقویت میکند.
البته در این روش ارتباط ضعیفی بین مدرس و شاگرد برقرار میشود و هیچ خبری از رابطه دوستانه، خلاقیت و نوآوری نیست. مدرس نیز به تفاوتها و علایق فردی شاگردان خود توجه چندانی ندارد و تنها او در کلاس فعال و گوینده است و دیگران هیچ فعالیتی ندارند.
تنها هدف این روش ارائه و انتقال اطلاعات و دانستههای مدرس به مخاطبان است. بیشتر مدرسان از این روش در تدریس خود استفاده میکنند و اگر از مخاطبانشان بپرسید در کلاسهای آنها هیچگونه جذابیتی وجود ندارد.
روش سخنرانی یکی از روشهای رایج و متداول در تدریس است. این روش را آموزش مستقیم نیز میگویند.
کاسوپ این روش را اینگونه معرفی کرده است: «در آموزش مستقیم مدرس به شیوه چهره به چهره مهارتهایی که باید آموزش داده شود را به مخاطب خود میگوید، نشان میدهد، سرمشق میدهد، به نمایش میگذارد و میآموزد. در این روش، عنصر کلیدی معلم است. زیرا او مسئول یادگیری است و درس را رهبری میکند.»
این روش نیز مانند روش تکرار و حفظ، روشی قدیمی است که در آن مدرس تمام مطالب لازم را آموزش داده و مخاطب تنها باید به مطالب بیان شده گوش دهد و یادداشتبرداری کند.
روش سخنرانی مخصوص کلاسهای پر جمعیت است و روشی است که در آن میتوان احساسات و علایق افراد را بر انگیخت. از همه مهمتر نیز برخلاف روش تکرار و حفظ که رابطهای بین مدرس و مخاطب برقرار نمیشود، در این روش مدرس میتواند از تجربههای شخصی خود صحبت کند و رابطه خوبی با مخاطب برقرار کند.
در این روش نیز مدرس تنها فرد فعال در کلاس بوده و مخاطب غیر فعال است و فقط به صحبتها گوش میدهد.
پیشنهاد نمیشود که این روش تدریس را انتخاب کنید، زیرا نمیتوانید در تمام طول صحبت توجه مخاطب را تنها با صحبت کردن و سخنرانی جلب کنید. مگر اینکه هدفی جز بیان آنچه که لازم است نداشته باشید و درک مخاطب برایتان اهمیت چندانی نداشته باشد.
برای اینکه بتوانید از این روش به درستی استفاده کنید، باید به مراحل زیر توجه کنید:
روش بحث گروهی، گفتگویی است نظامبندی شده درباره موضوعی خاص که طرفین برای صحبت در مورد آن موضوع علاقهمند هستند.
در این روش تدریس، افراد در مورد مسائل مختلف و موضوعات روز با یکدیگر صحبت کرده و به راحتی میتوانند از عقاید و تجربیات یکدیگر استفاده کنند. در این نوع تدریس، روند آموزش بهتر و سریعتر طی میشود.
اگر این روش تدریس را انتخاب کنید، باعث میشود تا افراد
این روش نیز مانند دیگر روشها مشکلات خاص خود را دارد:
برای استفاده از این روش باید مراحل زیر را بیاموزید و استفاده کنید:
یکی از مهمترین روشهایی که باعث ایجاد تعامل بین افراد حاضر در کلاس میشود، روش تدریس مشارکتی است. اگر بتوانید به عنوان یک مدرس به خوبی از این روش استفاده کنید، بدون شک در نظر مخاطبانتان کلاسی جذاب و پر شور خواهید داشت.
مخاطبان شما در اینگونه کلاسها احساس آرامش و راحتی میکنند، زیرا میدانند که اجازه دارند به راحتی نظر خود را بیان کنند، سوال بپرسند و حتی اگر مخالفتی هم دارند بیان کنند.
برای تعریف دقیق این روش باید بگوییم که در روش مشارکتی افراد در گروههای کوچک برای رسیدن به یک هدف خاص و مشخص با یکدیگر همکاری کرده و در قبال خود و دیگران مسئولیتهای شفاف و واضحی دارند.
در این روش افراد به خوبی میتوانند با استفاده از تعامل با یکدیگر:
اگر دوست دارید از این روش تدریس استفاده کنید، حتما به نکات زیر توجه کنید:
منبع:memariezendegi.com
برچسب های مهم